Ο ΝΕΟΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΕΦ’ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΥΛΗΣ
Ορίστηκαν πριν λίγο καιρό με απόφαση της υπουργού Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων κας Άννας Διαμαντοπούλου, οι δεκατρείς νέοι Περιφερειακοί Διευθυντές Εκπαίδευσης.
Η αξιολόγηση και επιλογή έγιναν μετά την υποβολή αιτήσεων μέσω της ιστοσελίδας της ανοιχτής διακυβέρνησης www.opengov.gr, της ιστοσελίδας του υπουργείου Παιδείας www.ypepth.gr, αλλά και των έντυπων μέσων ενημέρωσης. Υποβλήθηκαν συνολικά 973 αιτήσεις ηλεκτρονικά και 37 αιτήσεις στην υπηρεσία του υπουργείου Παιδείας.
Τέσσερις στους δεκατρείς επιλεγέντες είναι γυναίκες (ποσοστό 30%), ενώ η υπουργός δήλωσε μεταξύ άλλων: «Η ανοιχτή διαδικασία πρόσκλησης υποβολής υποψηφιοτήτων για Περιφερειακούς Διευθυντές έκανε εμφανή τον πλούτο των προσόντων σημαντικού τμήματος του εκπαιδευτικού κόσμου. Οι δεκατρείς Περιφερειακοί Διευθυντές και Διευθύντριες που επελέγησαν, αναλαμβάνουν καθήκοντα με τη σαφή εντολή “πρώτα ο μαθητής” παντού, σε κάθε επιλογή και πρωτοβουλία».
Στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, τοποθετήθηκε ο 52χρονος κ. Γεώργιος Κελεσίδης. Καταγόμενος από τη Μάνη του Έβρου, ο νέος διευθυντής είναι πτυχιούχος της Παιδαγωγικής Ακαδημίας Μυτιλήνης, του Παιδαγωγικού Τμήματος του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και της Σχολής Επιμόρφωσης Λειτουργών Δημοτικής Εκπαίδευσης Αλεξανδρούπολης. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακών διπλωμάτων ειδίκευσης στην Κοινωνική ψυχιατρική (ΔΠΘ) και στην Παιδοψυχιατρική της Ιατρικής σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, ενώ είναι υποψήφιος Διδάκτωρ στο τμήμα Εκπαίδευσης Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Υπηρέτησε σε ελληνικά δημοτικά σχολεία της Γερμανίας και ως Σχολικός Σύμβουλος στο νομό Ροδόπης με αρμοδιότητα τα μειονοτικά σχολεία, ενώ διετέλεσε επί σειρά ετών πρόεδρος του συλλόγου δασκάλων. Τέλος, διετέλεσε προϊστάμενος επιστημονικής παιδαγωγικής καθοδήγησης στην ΠΑΜ-Θ και Σχολικός Σύμβουλος στο νομό Έβρου.
ΑΝΕΜΟΣ ΑΝΑΝΕΩΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Μιλώντας στη «Θ», ο νέος Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης έκανε λόγο για μια παιδεία που «πρώτα και πάνω απ’ όλα είναι δημόσιο αγαθό που πρέπει ν’ ανήκει το ίδιο σε όλους με εγγυημένη και εφικτή την ισότητα πρόσβασης, δυνατοτήτων και ευκαιριών» και τόνισε: «Ο στόχος “πρώτα ο μαθητής”, που από την πρώτη στιγμή προσδιόρισε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου, σηματοδοτεί μια νέα προσέγγιση για τη δημιουργία ενός ανοιχτού, μαθητο-κεντρικού σχολείου, στο οποίο ο εκπαιδευτικός καταξιώνεται με την πράξη του μέσα στην τάξη, με τη διδασκαλία του. Νέα αναλυτικά προγράμματα, νέες μέθοδοι διδασκαλίας, νέα βιβλία, νέες προτεραιότητες και -κυρίως- νέος, αναβαθμισμένος ρόλος του εκπαιδευτικού, θα αποτελέσουν τους πυλώνες πάνω στους οποίους θα βασιστεί κάθε προσπάθεια για να οικοδομηθεί το “νέο σχολείο”. Ένα σχολείο - ζωντανός οργανισμός παιδείας, ανοιχτό στις νέες τεχνολογίες, συνδεδεμένο ηλεκτρονικά με ένα πανελλαδικό δίκτυο γνώσης, που θα αξιοποιεί το ηλεκτρονικό βιβλίο και τις διαδικτυακές πύλες».
Ο κ. Κελεσίδης δήλωσε ότι «από τον επόμενο Σεπτέμβρη, προτεραιότητα θα είναι τα πιλοτικά ολοήμερα νηπιαγωγεία και δημοτικά, σε αντίθεση με τις μέχρι σήμερα πρακτικές. Οι αλλαγές ξεκινούν από την αρχή της παιδείας, είναι βαθιές και ουσιαστικές επί του τρόπου διδασκαλίας και καθιστούν τη μάθηση μια ανοιχτή διαδικασία». Αναφέρθηκε σε παρεμβάσεις που θα γίνουν «εκεί όπου κυριαρχούν οι κοινωνικές ανισότητες, εκεί όπου έχουμε υψηλά ποσοστά μαθητικής διαρροής, εκεί όπου έχουμε μειωμένα ποσοστά στην πρόσβαση, με τα προγράμματα των Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας που ξεκινούν πιλοτικά από τον επόμενο Σεπτέμβρη», καθώς και στον διάλογο για την παιδεία «για να επαναπροσδιορίσουμε το εκπαιδευτικό μας σύστημα σε σύγχρονες συνθήκες και σύγχρονες κοινωνικές και ατομικές ανάγκες και προσδοκίες».
Όσον αφορά τον σχετικά νέο θεσμό του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης, ο κ. Κελεσίδης έκανε λόγο για «αναγκαία υπέρβαση πρακτικών και αντιλήψεων για το ρόλο των περιφερειακών διευθύνσεων, που επισκιάζονται από τις συντηρητικές αντιλήψεις διαχείρισης και κυριαρχούνται από τη λογική της δημοσίας υπηρεσίας-διεκπεραιωτή» και εξήγησε: «Αντίθετα, εννοούμε την αποκέντρωση εκπαιδευτικών και διοικητικών αρμοδιοτήτων προς τη σχολική μονάδα, που θα έχει τη δυνατότητα για τοπικό, περιφερειακό εκπαιδευτικό σχεδιασμό, με τους αναγκαίους πόρους που απαιτούνται για την υλοποίηση των σχεδίων της, με ταυτόχρονη ανάδειξη συμμετοχικών θεσμών διαφάνειας, ελέγχου και αξιολόγησης. Έτσι, υιοθετούμε ένα μοντέλο οργάνωσης της Περιφερειακής Διεύθυνσης που βασίζεται στην ανάπτυξη ιεραρχικής αλλά και οριζόντιας άσκησης διοίκησης, με τη συμμετοχή όλων των περιφερειακών στελεχών της εκπαίδευσης, που θέτουν ως προτεραιότητα την αναζήτηση για σύνταξη της “Χάρτας Εκπαίδευσης της Περιφέρειας” και οριστικοποίηση του περιεχομένου της “Χάρτας Εκπαίδευσης του Νομού”. Οραματιζόμαστε ένα μοντέλο που θα προσφέρει τη δυνατότητα στις σχολικές μονάδες να αναλάβουν την παιδαγωγική τους ευθύνη, να αναδειχθούν σε κύτταρα σχεδιασμού, υλοποίησης και αξιολόγησης των στόχων, ιεράρχησης των προτεραιοτήτων».
ΟΙ ΔΕΚΑ ΑΞΟΝΕΣ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΡΑΣΗΣ
«Φιλοδοξούμε να θέσουμε σε άμεση εφαρμογή συγκεκριμένο σχέδιο δράσης, το οποίο δομείται αρχικά σε δέκα άξονες» δήλωσε ο κ. Κελεσίδης. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι άξονες αυτοί είναι: 1. Το «σχέδιο 1-09-10», ώστε την 1η Σεπτεμβρίου 2010 τα μαθήματα να ξεκινήσουν χωρίς προβλήματα. Η ακριβής καταγραφή των διδακτικών κενών (με στατιστική τεκμηρίωση), η περιγραφή των διοικητικών θέσεων εργασίας, οι προετοιμασίες για τις παραγγελίες βιβλίων και κάθε προετοιμασία της επόμενης σχολικής χρονιάς βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. 2. Ξεκινούν άμεσα όλες οι ενέργειες για την άριστη προετοιμασία των εξετάσεων. 3. Συντονισμός των εποπτευόμενων υπηρεσιών ΠΕΚ, ΚΠΕ και ΚΕΔΔΥ, όλων των καινοτόμων δράσεων Πολιτιστικών, Περιβαλλοντικής, Αγωγής Υγείας, των Συμβουλευτικών Σταθμών, των ΚΕΣΥΠ, ΓΡΑΣΕΠ-ΓΡΑΣΥ, ΠΛΗΝΕΤ, ΕΚΦΕ, σε οριζόντιο και κάθετο διοικητικό επίπεδο ώστε να βελτιωθεί η ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών στο μαθητή, τον εκπαιδευτικό και τον πολίτη και να αξιοποιηθούν στο μέγιστο δυνατό βαθμό οι υποστηρικτικές υπηρεσίες, ανοίγοντας ταυτόχρονα στο κοινωνικό σύνολο. 4. Αξιοποίηση των δυνατοτήτων που παρέχει ο θεσμός του Σχολικού Συμβούλου για τη βελτίωση της ποιότητας του παρεχόμενου έργου. 5. Λειτουργία της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης και σταδιακά των εποπτευομένων υπηρεσιών με σύγχρονες μεθόδους διοίκησης. 6. Υλοποίηση ενδοϋπηρεσιακού περιφερειακού επιμορφωτικού προγράμματος με ίδια μέσα. 7. Λειτουργία ενός ανοικτού περιβάλλοντος διαλόγου με εκπαιδευτικούς, γονείς, συνδικαλιστικές οργανώσεις, επιστημονικούς και κοινωνικούς φορείς και ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. 8. Υλοποίηση καινοτόμων και πιλοτικών δράσεων. 9. Προώθηση προγραμμάτων ανταλλαγής εκπαιδευτικών και μαθητών σε ευρωπαϊκό επίπεδο. 10. Προσπάθειες να αναπτυχθεί ένα περιφερειακό και τοπικό σχέδιο αντιμετώπισης των ειδικών εκπαιδευτικών ιδιαιτεροτήτων, που οφείλονται στην ιδιαιτερότητα της περιοχής μας.
Η ΜΕΙΟΝΟΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ο κ. Κελεσίδης αναφέρθηκε και στη μειονοτική εκπαίδευση, λέγοντας: «Κατά την τελευταία δεκαετία πολλά άλλαξαν και έγιναν σημαντικά βήματα αναβάθμισης στη μειονοτική εκπαίδευση. Οφείλω, όμως, να επισημάνω πως απαιτούνται ακόμη προσπάθειες και γοργά βήματα ώστε η αναβάθμιση που συντελείται να αποκτήσει ποσοτικά και ποιοτικά χαρακτηριστικά, ως προς το αποτέλεσμα του εκπαιδευτικού έργου. Βρισκόμαστε σήμερα μπροστά σε ένα διαφορετικό μειονοτικό σχολείο, που χαρακτηριστικό του γνώρισμα αποτελεί το σύγχρονο ανανεωμένο και πλούσιο διδακτικό του περιβάλλον. Διδακτικές μέθοδοι, σύγχρονοι όροι και εκπαιδευτικές πρακτικές βρίσκουν θέση στο πρώην λιμνασμένο περιβάλλον του. Η διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας, η διαθεματική προσέγγιση της γνώσης, η ένταξη των δραστηριοτήτων στην μαθησιακή διαδικασία, το σύγχρονο διδακτικό υλικό τόσο για το ελληνόγλωσο όσο και για το τουρκόγλωσσο πρόγραμμα, αποτελούν σήμερα τη χαρακτηριστική πραγματικότητα στο μειονοτικό σχολείο. Και οφείλουμε να αναγνωρίσουμε πως όλα αυτά αποτελούν επιλογές της εκπαιδευτικής πολιτικής, προϊόν της δράσης των προγραμμάτων «Εκπαίδευση Μουσουλμανοπαίδων ΕΠΕΑΕΚ Ι 1997-2000, ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ 2002-2004 και «Εκπαίδευση Μουσουλμανοπαίδων 2005-08», καθώς και της προσπάθειας των εκπαιδευτικών και της στήριξης που είχαν από τα στελέχη της εκπαίδευσης. Στον αγώνα για αναβάθμιση και ποιότητα στη Μειονοτική Εκπαίδευση πιστεύω πως θα τα καταφέρουμε, αλλάζοντας στάση για τη διδασκαλία και το περιεχόμενό της. Για να το πετύχουμε οφείλουμε να εξασφαλίσουμε τις προϋποθέσεις για ομαλή λειτουργία, καλή οργάνωση και προγραμματισμό των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, εποικοδομητική συνεργασία εκπαιδευτικών του ελληνόγλωσσου και τουρκόγλωσσου προγράμματος μεταξύ τους και με τους θεσμικούς φορείς της εκπαίδευσης. Μπορούμε ως ομάδα να απαντήσουμε με επιτυχία στα νέα δεδομένα και τις νέες προκλήσεις-απαιτήσεις, που ήδη η Μειονοτική Εκπαίδευση όχι μόνο έχει θέσει αλλά και μπορεί με τη δράση και την προσπάθεια όλων να προσεγγίσει».
Τέλος, ο νέος Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης δήλωσε ότι η επιλογή του «αποτελεί μεγάλη εκπαιδευτική τιμή και ταυτόχρονα ακόμη μεγαλύτερη διοικητική ευθύνη» και κατέληξε λέγοντας: «Η πρόσκληση-πρόκληση συμβολής και συμμετοχής στο νέο σχεδιασμό για μια σύγχρονη αποκεντρωμένη και αποτελεσματική εκπαίδευση ποιότητας, δεν θα μπορούσε να με αφήσει αδιάφορο. Προτεραιότητα και βασικός άξονας ιεραρχικής λειτουργίας είναι η εκχώρηση και αποσυγκέντρωση ευθυνών και αρμοδιοτήτων οριζοντίως και καθέτως στην ιεραρχική δομή του εκπαιδευτικού μας συστήματος, σε επίπεδο περιφέρειας. Επίκεντρο του ενδιαφέροντος μας η νέα γενιά, η δύναμη της χώρας μας και το μέσο για να διεκδικήσουμε το μέλλον με αυριανούς πολίτες ώριμους και ικανούς, με άποψη και γνώση. Θα δώσουμε τον αγώνα για μια εκπαίδευση που καταπολεμά τις διακρίσεις και την περιθωριοποίηση, που προωθεί την ένταξη και συνθέτει παιδαγωγικά και εκπαιδευτικά το χώρο του σχολείου. Θα καταβάλω κάθε προσπάθεια για την επίλυση των προβλημάτων και τη δημιουργία συνθηκών, που συμβάλλουν στην βελτιστοποίηση της ποιότητας του εκπαιδευτικού και παιδαγωγικού έργου που προσφέρεται στα σχολεία μας, με τελικό στόχο την αποτελεσματικότητα της μαθησιακής διαδικασίας και την αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης».
Θοδωρής Μπακάλης

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου