7/11/09

Σε τι αποσκοπεί η ανακίνηση του θέματος της «Σαρία»;

Ο ΜΟΥΦΤΗΣ ΞΑΝΘΗΣ ΑΠΑΝΤΑ ΣΕ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ




-Στο Ισλάμ ο θρησκευτικός ηγέτης είναι και δικαστής
-Δεν θέλει η πλειονότητα των μουσουλμάνων κατάργηση της δικαστικής δικαιοδοσίας
-Προσπάθειες της Τουρκίας να συνδιαλλαγεί με την Ελλάδα για να εκλέγεται ο Μουφτής από τη βάση…


Το γνωστό ζήτημα της εφαρμογής του ισλαμικού δικαίου στη Θράκη από τους Μουφτήδες, απασχόλησε αφιέρωμα της εφημερίδας «Το Βήμα» την περασμένη Κυριακή, στο ένθετο Βήμα Ιδεών.
Ένα θέμα, που είχε συζητηθεί μεταξύ άλλων και στην πρόσφατη Ολομέλεια των Δικηγορικών Συλλόγων της Χώρας στην Ξάνθη.
Τα ερωτήματα πολλά.
Παραβιάζονται θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα ή όχι;

ΤΟ ΙΕΡΟΔΙΚΕΙΟ

Όπως είναι γνωστό οι Μουφτήδες στη Θράκη δικάζουν - χωρίς δικαίωμα προσφυγής σε δεύτερο βαθμό από πλευράς των διαδίκων - κληρονομικές και οικογενειακές διαφορές, εκδίδοντας αποφάσεις που δεν εμπίπτουν συχνά σε συνταγματικά κατοχυρωμένες τομές, πιστοποιώντας ένα σοβαρό νομικό ζήτημα.
Όμως, η κατάκτηση από πλευράς μουσουλμάνων να δικάζονται από τον θρησκευτικό τους λειτουργό, αναγνωρίζοντας έτσι τη Θρησκεία ως μοναδικό μέσο επίλυσης των προβλημάτων τους, φέρνει σε αντίθεση την ίδια την μουσουλμανική κοινότητα.

ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ

Στο αφιέρωμα του Βήματος φιλοξενούνται οι απόψεις του Στέφανου Ματθία, ο οποίος απεβίωσε πριν 2 μήνες και υπήρξε επίτιμος Πρόεδρος του Αρείου Πάγου, του Λέκτορα Νομικής στο ΔΠΘ Γιάννη Κτιστάκη και του Προέδρου του Δικηγορικού Συλλόγου Ξάνθης Κώστα Γούναρη.
Ειδικότερα ο Γιάννης Κτιστάκης επισημαίνει, μεταξύ άλλων, με αφορμή πραγματική ιστορία μιας ανήλικης μουσουλμάνας από την Ξάνθη, η οποία βίωσε τη σκληρή και ανισοβαρή-για τα δεδομένα του κοσμικού δικαίου- εφαρμογή της Σαρίας, ότι η Ελλάδα είναι η μόνη Ευρωπαϊκή χώρα που εφαρμόζει τη Σαρία για τους μουσουλμάνους πολίτες, κατ’ απόκλιση του Αστικού Κώδικα, σε υποθέσεις γάμου διαζυγίου, επιτροπείας, κηδεμονίας, διαθήκης και εξ αδιαθέτου διαδοχής. Καμία άλλη ευρωπαϊκή χώρα, ούτε η Τουρκία, δεν επιτρέπει την υποκατάσταση του Εθνικού Δικαίου από Ιερούς Κανόνες οποιασδήποτε θρησκείας (καθώς έχει ήδη αποκλείσει την εφαρμογή του βυζαντινό-ρωμαϊκού δικαίου για τους Έλληνες της πόλης, όπως συνέβαινε στις αρχές του προηγούμενου αιώνα)
Ο Στέφανος Ματθίας επισημαίνει από την πλευρά του ότι ο Μουφτής δεν έχει εξουσία, σύμφωνα με το Σύνταγμα και την Ευρωπαική Σύμβαση των δικαιωμάτων του ανθρώπου, να δικαιοδοτεί. Παράλληλα οι ίδιοι οι κανόνες του ισλαμικού δικαίου που εφαρμόζει αντιβαίνουν στα δύο αυτά κείμενα, ιδιαίτερα σε ότι αφορά στην ισότητα των δύο φύλλων, υποστηρίζοντας ότι η δικαιοδοσία αυτή πρέπει να λήξει.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΩΝ ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ ΞΑΝΘΗΣ

Ο Πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Ξάνθης Κώστας Γούναρης, μεταφέροντας και την εμπειρία από τα όσα αρνητικά προκαλεί στα μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας και ιδιαίτερα στις γυναίκες η εφαρμογή της Σαρίας, σημειώνει ότι με την εκδίκαση αυτών των διαφορών από το Μουφτή παραβιάζει τη συνταγματική αρχή της ισότητας των δύο φύλλων, την αρχή της υπεροχής του συμφέροντος του παιδιού, την αρχή της δίκαιης δίκης (καθώς απουσιάζουν στοιχειώδεις δικονομικοί κανόνες). Κάνοντας λόγο για σαφείς παραβιάσεις ανθρώπινων δικαιωμάτων ο Κώστας Γούναρης αναφέρει μεταξύ άλλων ότι αυτές γίνονται ανεκτές από τους τακτικούς δικαστές οι οποίοι παρενέβησαν και έκριναν ως αντισυνταγματικές μόλις δύο από τις 3.000 αποφάσεις της περιόδου 1991-2008. Παράλληλα ο Κώστας Γούναρης επισημαίνει και την προσπάθεια των μουσουλμάνων να αποφεύγουν την εμπλοκή του Μουφτή είτε συνάπτοντας πολιτικούς γάμους, είτε αποδεχόμενοι τις ρυθμίσεις του Αστικού Κώδικα στις κληρονομικές τους υποθέσεις.

ΤΙ ΛΕΕΙ Ο ΜΟΥΦΤΗΣ

Ο Σοφολογιότατος Μουφτής Ξάνθης κ. Χατζηχαφούζ Μεμέτ Εμίν Σινίκογλου μίλησε στη «Θ», εκφράζοντας την άποψή του για το συγκεκριμένο θέμα:
«Το Ιερό Ισλάμ, που όλοι εμείς πιστεύουμε, εκτός των αρχών της πίστεώς μας, καθορίζει και τον τρόπο ζωής. Μεταξύ όλων των άλλων καθορίζονται οι οικογενειακές μας διαφορές, όπως και οι κτηματικές. Δηλαδή αν κάποιοι θέλουν να χωρίσουν μεταξύ τους ή να τακτοποιήσουν τα χωράφια τους, απευθύνονται παραδοσιακά στον Μουφτή. Αυτό δεν σημαίνει ότι καταπατάμε κανένα ανθρώπινο δικαίωμα. Είναι απόφαση του μουσουλμάνου να ασπαστεί τους κανόνες αυτούς. Η πίστη δεν είναι εξαναγκασμός. Αν κάποιον δεν του αρέσει ο θρησκευτικός γάμος και δεν δέχεται όσα λέει το Ιερό Κοράνιο, όπως συμβαίνει και στους χριστιανούς με το Ιερό Ευαγγέλιο, μπορεί να επιλέξει τον πολιτικό γάμο και την επίλυση των διαφορών του στα πολιτικά δικαστήρια. Νομίζω ότι όσοι μιλάνε για το αντίθετο, ότι εμείς με το ζόρι οδηγούμε τους μουσουλμάνους πολίτες στη Μουφτεία για τα διαζύγια και τις κτηματικές διαφορές, έχουν άλλους σκοπούς. Εγώ προσωπικά δεν πρόκειται ποτέ να πιέσω κανέναν για να αποδεχθεί κάτι που δεν το πιστεύει… Η πίστη είναι η αρχή όλων…»

ΤΡΙΒΟΥΝ ΤΑ… ΧΕΡΙΑ ΤΟΥΣ

Ως μοναδική λύση φιγουράρει για το Τουρκικό Προξενείο το να συναινέσει η Τουρκία στην απαλοιφή των δικαστικών αρμοδιοτήτων από τον Μουφτή και συνεπώς να εκλείψουν οι συνταγματικοί λόγοι για το διορισμό του Μουφτή από το Ελληνικό Κράτος. Η Τουρκία θέλει τον Μουφτή να εκλέγεται από το λαό, προκειμένου να ελέγχει το πρόσωπο που θα εκλεγεί για να πετυχαίνει τον σκοπό της, που είναι η τουρκοποίηση της μουσουλμανικής μειονότητας.
Αξίζει και πρέπει να σημειωθεί, ότι σε ολόκληρο το Ισλάμ, ο εκάστοτε Μουφτής έχει όλες τις αρμοδιότητες εκ θέσεως, δηλαδή είναι και θρησκευτικός ηγέτης αλλά και Ιεροδίκης, συνεπώς δεν συμφωνεί ο Ισλαμικός κόσμος στο αιτιολογικό της Τουρκίας για αμεση εκλογή Μουφτή, όταν το Σύνταγμα ορίζει σαφέστατα ότι οι Δικαστικοί Λειτουργοί διορίζονται με ευθύνη της Πολιτείας και μόνο.
Τέλος, σε έρευνα που έχει γίνει παλιότερα για λογαριασμό του Ελληνικού ΥΠΕΞ, η πλειονότητα της μουσουλμανικής μειονότητας στην Ελλάδα ΔΕΝ ΣΥΜΦΩΝΕΙ με την κατάργηση των δικαστικών αρμοδιοτήτων του Μουφτή και ΔΕΝ ΔΕΧΕΤΑΙ να εκδικάζονται ζητήματα που άπτονται του θρησκευτικού αισθήματος και όχι μόνο…

ΠΑΝ. ΠΕΝΤΖΟΥΡΙΔΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: