Μπορεί τους περισσότερους κλάδους του εμπορίου να τους έχει επηρεάσει η οικονομική κρίση, δεν φαίνεται να συμβαίνει το ίδιο και με το είδος των σκαφών αναψυχής, όπως επιβεβαιώνει στη «Θ», ο κ. Χατζηευαγγέλου Βασίλης, έμπορος σκαφών αναψυχής και επισκευαστής.
Να το έχουν ρίξει οι έλληνες… στο ψάρεμα;
Ή να έχουν σκοπό να κάνουν αρχαιοελληνικά ναυτικά ταξίδια;
Στα πιο πάνω ερωτήματα σαφώς ο κ. Χατζηευαγγέλου δεν είναι ο αρμόδιος να απαντήσει, μας έδωσε όμως την εικόνα της αγοράς σκαφών, όπως ο ίδιος την αντιμετωπίζει αυτή την περίοδο.
-κ. Χατζηευαγγέλου, πώς είναι η αγοραστική κίνηση των σκαφών αναψυχής; Υπάρχει ενδιαφέρον;
«Όλους τους τομείς τους έχει επηρεάσει η κρίση. Προσωπικά όμως, το χώρο μας, δεν είδαμε να τον επηρεάζει. Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον απ’ τον κόσμο. Εμείς πωλούμε, ως επί τω πλείστον καινούργια και παρέχουμε υπηρεσίες επισκευαστικές σ’ αυτά, αλλά και όλα τα σχετικά αξεσουάρ, άγκυρες, σωσίβια, συντήρηση κ.λπ. Είμαστε κοντά στον πελάτη 24 ώρες το 24ωρο. Είμαστε δίπλα στον πελάτη… Πρώτα γινόμαστε φίλοι και μετά συναλλασσόμενοι. Περισσότερο ενδιαφέρον υπάρχει για μικρά σκάφη, γύρω στα 5 μέτρα. Και από πανελλαδικές στατιστικές που διαβάζω στο internet, βλέπω ότι μεγαλύτερο αγοραστικό ενδιαφέρον υπάρχει εκεί».
-Ποιο είναι το κόστος αγοράς ενός σκάφους κ. Χατζηευαγγέλου;
Αν θέλει κάποιος να αποκτήσει ένα σκάφος θα πρέπει να διαθέσει γύρω στις 10-12 χιλιάδες ευρώ και θα έχει απόδοση 50-60 άλογα».
-Παρέχουν ασφάλεια τα μικρά σκάφη;
«Τα σημερινά σκάφη, πρέπει να πούμε, ότι είναι όλα ασφαλή. Εδώ και 4-5 χρόνια τα σκάφη βγαίνουν στην αγορά με πιστοποιητικό: «αβύθιστα». Επειδή υπήρξα κι εγώ κατασκευαστής σκαφών, πρέπει να σας πω ότι το τεστ γίνεται ως εξής: Με όλο τον εξοπλισμό του σκάφους και με 4 άτομα, όσα λέει και η άδειά του, γεμίζεται μέχρι επάνω νερό και επιχειρείται η βύθισή του, αυτό που μας ενδιαφέρει φυσικά είναι να μην βυθιστεί το δοκιμαζόμενο σκάφος. Αυτή είναι λοιπόν η έννοια του «αβύθιστα». Τα σκάφη που δουλεύω εγώ, κατασκευαστή «ΠΟΣΕΙΔΩΝ», σ’ αυτά συγκεκριμένα, όλο το σκάφος να γεμίσει νερό, δεν βυθίζεται, αλλά και δεν αναποδογυρίζει, γιατί τα παλαιάς κατασκευής είχαν στεγανά στο κάτω μέρος του σκάφους και γεμίζοντας νερό ο αέρας ήθελε να ανεβεί προς τα πάνω και αναγκαστικά αναποδογύριζε το σκάφος, σήμερα όμως έχουν μια άλλη λογική και μια άλλη φιλοσοφία: τα στεγανά γίνονται ψηλά, ούτως ώστε και όλο το σκάφος να γεμίσει νερό, δεν βουλιάζουν με τίποτα, ούτε καν η μηχανή επηρεάζεται».
-Επειδή βρισκόμαστε σε περίοδο αιχμής στης χρήση σκαφών, τι θα συμβουλεύατε στους κατόχους;
«Όποιος είναι κάτοχος ενός τέτοιου σκάφους θα πρέπει να προσέχει να είναι το σκάφος πάντα με βενζίνη πριν ξεκινήσει ν’ ανοιχτεί. Θα πρέπει να έχει πάνω του όλο τον εξοπλισμό. Θα πρέπει να έχει τα σωσίβιά του, τα βεγγαλικά του σε ισχύ, τον πυροσβεστήρα του να μην έχει λήξει. Ουσιαστικά και από μόνος του μπορεί να δει τον εξοπλισμό του και με βάση τα όσα του επιτρέπει και το Λιμεναρχείο στην άδεια αλιείας σκάφους, ή στην άδεια εκτέλεσης floor), σε κάποιο βιβλιαράκι τα γράφει αναλυτικά και πρέπει να τα έχει όλα απαραιτήτως και να είναι πάντα ενημερωμένος. Πρέπει να βλέπει πότε λήγουν τα βεγγαλικά του. Καταρχήν πρέπει να ενημερώνεται για τον καιρό και αυτό μπορεί να το κάνει εύκολα καλώντας τα κατά τόπους Λιμεναρχεία. Όταν βλέπει ότι ο καιρός αγριεύει (συνήθως απογευματινές ώρες), ποτέ δεν το αγνοεί. Για παράδειγμα αν δει ότι αστράφτει στα βουνά, σε περίπτωση που είναι το σκάφος εν πλώ και ψαρεύει, βγαίνει προς τα έξω, τα ψάρια δε φεύγουν, είναι εκεί. Αν πάλι θέλει να «ανοιχτεί», κάθεται εκεί που κάθεται και δεν πάει πουθενά».
-Με τα σκάφη αναψυχής μπορεί ο ιδιοκτήτης να ψαρέψει και ερασιτεχνικά;
«Αυτά τα σκάφη είναι όλα ερασιτεχνικής αλιείας. Ο διαχωρισμός τους γίνεται ως εξής: Αν δε θέλεις να ψαρέψεις και θέλεις να το έχεις μόνο για βόλτες, δε σε υποχρεώνει κανείς να το βγάλεις αλιείας, είτε 2 μέτρα είναι, είτε 50 μέτρα. Εσύ αν αποφασίσεις να το χρησιμοποιείς για ψάρεμα, πρέπει να βγάλεις άδεια αλιείας σκάφους. Αν η άδειά σου αναγράφει σκάφος αναψυχής, δεν έχεις το δικαίωμα να ψαρέψεις, είσαι παράνομος. Εξάλλου και το Λιμεναρχείο τώρα για τα καινούργια τα σκάφη σου δίνει μέχρι 10 μίλια, εάν έχεις τον κατάλληλο εξοπλισμό, σου δίνουν απεριόριστα μίλια, όταν έχεις 2η εφεδρική μηχανή και επιπλέον φέτος τέθηκε σαν βασικός και ο εξοπλισμός με GPS, που πρέπει να πούμε, ότι όλοι οι ερασιτέχνες τον διαθέτουν πλέον».
-Το κόστος συντήρησης είναι μεγάλο;
«Δε μπορώ να πω ότι είναι πολύ μεγάλο το κόστος συντήρησης και εγώ θα το θέσω λίγο διαφορετικά. Η συντήρηση είναι απαραίτητη γιατί όταν δεν την κάνεις στο σκάφος σου, θα πληρώσεις μετά μαζεμένα χρήματα για παράδειγμα για να «φαρμακώσεις» το σκάφος από κάτω να είναι καθαρό. Αν έχεις καθαρό σκάφος η απόδοση της μηχανής του θα είναι στο maximum, δεν ζορίζεται η μηχανή να δουλέψει, έχεις λιγότερη κατανάλωση καυσίμων. Ένας συντηρητής σκαφών θα προσέξει τι ελλείμματα υπάρχουν και θα τα επισημάνει στον ιδιοκτήτη. Εμείς συνήθως λέμε: γράψτε μας σ’ ένα χαρτάκι τα προβλήματα που αντιμετωπίζεις εσύ κι εμείς θα συμπληρώσουμε αυτά που θα εντοπίσουμε εμείς ως ειδικοί. Από κει και πέρα επιλέγει ο καθένας τη συντήρηση που θα κάνει»…
-Τέλη ελλιμενισμού;
«Δεν υπάρχει περιορισμός, μέχρι 12 μέτρα μπορεί να χρησιμοποιηθεί σκάφος και μπορείς να ταξιδέψεις άνετα, χωρίς να πληρώσεις τέλος ελλιμενισμού. Το θέμα πάντως του ελλιμενισμού είναι μια… «πονεμένη ιστορία» για μας. Δεν υπάρχει Λιμενικό Ταμείο που να μπορεί να ελέγξει, δεν ξέρω τι συμβαίνει σήμερα, ίσως έχουν αλλάξει λίγο τα πράγματα… Δεν υπάρχει οργάνωση. Δεν υπήρχε και δεν ξέρω πότε θα υπάρξει. Δε βλέπουμε καμία προσπάθεια πάντως να βελτιωθεί. Μπορεί ο καθένας να πάει, να δέσει στο Λιμάνι τη βάρκα του και να την αφήσει εκεί. Θέλει προσπάθεια οργάνωσης και συνεννόηση μεταξύ των φορέων, είτε είναι ο πρόεδρος των ερασιτεχνών αλιέων, είτε είναι ο πρόεδρος των επαγγελματιών αλιέων. Πρέπει να συντονιστούν λοιπόν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, ώστε να βρεθεί λύση στον ελλιμενισμό. Δε χωράνε όλες οι βάρκες για παράδειγμα στο Λιμάνι αυτό των Αβδήρων».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΥΛΙΚΙΑΝΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου