2/9/09

Στις θέσεις τους δάσκαλοι και βιβλία, αλλά όχι σε επαρκή αριθμό


ΜΙΛΟΥΝ ΣΤΗ «Θ» ΝΤΟΥΜΟΣ, ΤΑΤΣΙΟΥ ΚΑΙ… ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΠΡΩΤΗΣ ΜΕΡΑΣ

Με τα συνήθη προβλήματα ενός… χιλιοπαιγμένου σεναρίου ξεκινά η νέα σχολική χρονιά, καθώς οι ελλείψεις σε βιβλία αλλά και οι κενές θέσεις εκπαιδευτικών αναμένεται να κυριαρχήσουν και φέτος στα περισσότερα σχολεία της χώρας.

Ξεκινώντας από την κατώτερη εκπαιδευτική βαθμίδα, χιλιάδες χαμένες διδακτικές ώρες και κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό θα είναι το τίμημα που θα πληρώσουν τη φετινή χρονιά οι μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, εξαιτίας της απόφασης του υπουργείου Παιδείας να μειώσει δραματικά τους διορισμούς.
Η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας (ΔΟΕ) παρενέβη προχθές, επισημαίνοντας ότι η μείωση αυτή «θα δημιουργήσει επιπλέον προβλήματα στα σχολεία (συμπτύξεις τμημάτων, απώλεια διδακτικών ωρών κλπ.) και θα ενισχύσει ακόμη περισσότερο την ελαστική εργασία, αφού τις κενές θέσεις θα κληθούν να τις καλύψουν χιλιάδες ωρομίσθιοι και αναπληρωτές εκπαιδευτικοί, παρά την πρόσφατη δέσμευση του υπουργού Παιδείας για κατάργηση του θεσμού των ωρομισθίων». Το ΔΣ της ΔΟΕ εξέφρασε την έντονη διαμαρτυρία του για τον μικρό αριθμό μόνιμων διορισμών τη φετινή χρονιά (1.781 δασκάλων και 710 νηπιαγωγών) στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, όταν πέρυσι είχαν διοριστεί αντίστοιχα 2.226 δάσκαλοι και 889 νηπιαγωγοί. Οι συνέπειες της πολιτικής μείωσης των διορισμών, σύμφωνα με συνδικαλιστές της ΔΟΕ, είναι: Να υπολειτουργήσουν για περίπου έναν μήνα τα ολοήμερα σχολεία, αφού τα στελέχη της εκπαίδευσης καλύπτουν πρώτα τα κενά στις κανονικές τάξεις των δημοτικών και μετά σε αυτές των ολοήμερων. Να μη λειτουργήσουν οι θεσμοί αντισταθμιστικής αγωγής, όπως τάξεις υποδοχής για αλλοδαπούς μαθητές. Χιλιάδες χαμένες διδακτικές ώρες θα χαθούν τις πρώτες ημέρες του Σεπτεμβρίου, εξαιτίας κενών σε εκπαιδευτικό προσωπικό σε πολλές περιοχές της χώρας
Ένα άλλο μείζον πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι γονείς από τις ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό -και συγκεκριμένα σε νηπιαγωγούς- είναι ότι δεν θα μπορέσουν να απορροφηθούν όλα τα παιδιά ηλικίας 4-6 ετών -μετά και τη θέσπιση της υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής- στα δημόσια νηπιαγωγεία. Όπως καταγγέλλουν οι νηπιαγωγοί, η μείωση στον αριθμό των διορισμών δεν επιτρέπει τη δημιουργία νέων τμημάτων και κατ’ επέκταση την απορρόφηση περισσοτέρων παιδιών. Άλλωστε, το πρόβλημα αυτό φάνηκε ήδη από πέρυσι, οπότε και καταγράφηκε αύξηση των εγγραφών στα ιδιωτικά νηπιαγωγεία κατά 80%, αφού πάρα πολλά παιδιά «εξοστρακίστηκαν» από τα δημόσια νηπιαγωγεία.
Σε προχθεσινή παρέμβασή του, ο πρόεδρος της ΔΟΕ κ. Δημήτρης Μπράτης επισημαίνει: «Η δραματική μείωση των δαπανών για την παιδεία τη φετινή χρονιά, στο χαμηλότερο ποσοστό των τελευταίων 50 χρόνων (3,09%) του ΑΕΠ, είχε ως άμεσο αποτέλεσμα τη μείωση των μόνιμων διορισμών -δασκάλων και νηπιαγωγών- στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Η μείωση αυτή θα οδηγήσει σε νέες συμπτύξεις τμημάτων και υποβαθμίσεις σχολείων, σε αύξηση των μαθητών ανά τμήμα, σε πλήρη υποβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου από τα κενά που θα δημιουργηθούν, σε ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων. Είναι σίγουρο ότι η πολιτική αυτή λειτουργεί τελικά υπέρ της ιδιωτικής εκπαίδευσης, η οποία όπως αποδεικνύεται αποτελεί επιλογή της κυβέρνησης».

Δ. ΝΤΟΥΜΟΣ: «Η ΔΙΑΦΗΜΙΖΟΜΕΝΗ “ΕΠΕΝΔΥΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ” ΠΡΟΫΠΟΘΕΤΕΙ ΧΡΗΜΑΤΑ»
Στο πλαίσιο των παραπάνω γραφομένων κινούνται οι δηλώσεις του προέδρου του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης νομού Ξάνθης κ. Δημήτρη Ντούμου: «Κατ’ αρχήν καλή σχολική αλλά και συνδικαλιστική χρονιά. Με την έναρξη θα πρέπει εκπαιδευτικοί και βιβλία να βρίσκονται στα σχολεία, ωστόσο υπάρχουν ελλείψεις σε προσωπικό, ενώ τα βιβλία παραλήφθηκαν σχεδόν στο σύνολό τους. Σε προχθεσινή συνεδρίασή μας, αποστείλαμε τα κενά στην ομοσπονδία και μέχρι την Παρασκευή θα έχουν προσληφθεί αναπληρωτές» (σσ. χθες ανακοινώθηκαν από το ΥπΕΠΘ οι προσλήψεις ως… «προσωρινών αναπληρωτών» 1.492 δασκάλων και 624 νηπιαγωγών).
Ο κ. Ντούμος, κάνοντας τις… απαραίτητες αναγωγές και συγκρίσεις με το παρελθόν, συνεχίζει: «Για το θέμα της μείωσης των διορισμών που είχε ανακινήσει η εφημερίδα σας κι εσείς προσωπικά, δεν θα σταθώ σε ποσοστά γιατί σε σχέση με το παρελθόν έχουμε μεγάλη αύξηση. Ωστόσο οι διορισμοί θα πρέπει ν’ αυξάνονται και να καλύπτουν όλα τα κενά, αποφεύγοντας τη λύση των αναπληρωτών αλλά και –κυρίως- των ωρομισθίων. Ωστόσο, αυτό που έχει μεγάλη σημασία είναι οι δαπάνες για την παιδεία. Το υπουργείο έβγαλε ένα spot στην κρατική τηλεόραση, στο οποίο γίνεται λόγος για “επένδυση στην παιδεία – επένδυση στο μέλλον”. Όμως, όπως καλά γνωρίζουμε όλοι, επένδυση σημαίνει χρήματα. Θα πρέπει λοιπόν να χρηματοδοτηθεί η παιδεία, που βρίσκεται ακόμα στο 3,09% του προϋπολογισμού, δηλαδή στο χαμηλότερο ποσοστό των τελευταίων πενήντα χρόνων…».

Ε. ΤΑΤΣΙΟΥ: «ΓΙΑ ΠΟΛΛΑ ΑΠΟ ΤΑ ΥΠΕΣΧΗΜΕΝΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ ΤΙΠΟΤΕ»
Την ίδια στιγμή, αντίστοιχη είναι η εικόνα και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, με τα στελέχη της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) να κάνουν λόγο για κενές θέσεις εκπαιδευτικών σε σχολεία. Κι όπως όλα δείχνουν, δεν θα ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο ούτε το Πρόγραμμα Διδακτικής Στήριξης των σχολείων, το οποίο για μία ακόμη χρονιά θα… καθυστερήσει.
«Πολλά από τα υπεσχημένα του υπουργείου παραμένουν σε εκκρεμότητα και –για την ακρίβεια- δεν έχει γίνει τίποτε...» τονίζει η πρόεδρος της Ένωσης Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΕΛΜΕ) νομού Ξάνθης κα Έλενα Τάτσιου. Αφού πρώτα εύχεται «καλή και δημιουργική χρονιά στον κλάδο», η πρόεδρος δηλώνει: «Δεν έχει γίνει τίποτε για το ζήτημα των 25 μαθητών ανά τάξη και ισχύει το παλιό καθεστώς που δεν είναι ό,τι καλύτερο (ωρομίσθιοι κλπ.). Τα βιβλία δεν ήρθαν όλα στην ώρα τους, λείπουν κάποια και δεν γνωρίζουμε τι θα γίνει, με δεδομένο ότι από τον Οργανισμό Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων (ΟΕΔΒ) ζητούν επίδομα 250 και βρίσκονται σε κινητοποιήσεις που δεν ξέρουμε πότε και πώς θα καταλήξουν. Έτσι, είμαστε αναγκασμένοι να ξεκινήσουμε τη σχολική χρονιά με ελλείψεις. Επίσης, το υπουργείο είχε δεσμευτεί για την ετήσια επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, αλλά ούτε εδώ έχει γίνει τίποτε. Παράλληλα, προσπαθούν να περάσουν νομοσχέδια για κάποια ΤΕΙ που δεν είχαν επιτυχόντες. Υπάρχουν 20.000 κενές θέσεις και αναρωτιέται κανείς πού θα πάνε όλα αυτά τα παιδιά που έμπαιναν τα προηγούμενα χρόνια. Μοιραία θα στραφούν στην ιδιωτική εκπαίδευση…» καταλήγει η κα Τάτσιου, προσθέτοντας ότι «αυτά είναι τα βασικότερα προς το παρόν» και… υποσχόμενη: «Υπάρχει μια σειρά από προβλήματα την οποία θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε στη συνέχεια»
Τέλος, σημειώνουμε ότι σύμφωνα με χθεσινά δημοσιεύματα του συνόλου του τύπου (αρχή της σχολικής χρονιάς γαρ) και όπως καταγγέλλουν εργαζόμενοι στον ΟΕΔΒ, τουλάχιστον πέντε βιβλία κρίσιμων μαθημάτων δεν θα βρίσκονται στις σχολικές τάξεις με την έναρξη της σχολικής χρονιάς στις 11 Σεπτεμβρίου. Πρόκειται για τα νεοελληνικά Α΄ λυκείου, τα λατινικά Β΄ και Γ΄ γυμνασίου και τα μαθηματικά Ε΄ και ΣΤ΄ δημοτικού, τα οποία αναμένεται να φτάσουν στα σχολεία στο τέλος Σεπτεμβρίου ή αργότερα. Οι καθυστερήσεις οφείλονται κυρίως στις προγραμματισμένες κινητοποιήσεις των υπαλλήλων του οργανισμού, οι οποίοι ζητούν επίδομα 250 ευρώ. Πάντως και φέτος οι μαθητές του δημοτικού θα διδαχθούν το παλιό βιβλίο της ιστορίας, αφού δεν είναι έτοιμο ακόμη το καινούργιο βιβλίο…
Και έπεται συνέχεια…
Θοδωρής Μπακάλης


Δεν υπάρχουν σχόλια: