18/8/09

Δεν υπάρχει θέμα προστίμου μετά την «τακτοποίηση» των ημιυπαίθριων

ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟ ΞΑΝΘΗΣ Σ. ΤΡΙΜΙΝΤΣΙΟ
Για τους ημιυπαίθριους χώρους που θα δηλωθούν βάσει του νέου νόμου ότι άλλαξε η χρήση τους δεν υπάρχει πλέον θέμα επιβολής προστίμου κατασκευής ή διατήρησης αυθαιρέτου, τονίζει σε ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων.
Συνεπώς, αναφέρει, δεν υφίσταται καμία δυνατότητα επανόδου της διοίκησης για επιβολή οποιασδήποτε κυρώσεως.

Η ΠΟΜΙΔΑ υπενθυμίζει ότι εκτεταμένες νομιμοποιήσεις αυθαιρέτων κτισμάτων είχαν πραγματοποιηθεί και με τους νόμους 410/1968, 1337/1983 και 1512/1985, χωρίς ποτέ όσοι δήλωσαν εκατοντάδες χιλιάδες αυθαίρετα κτίσματα σε όλη τη χώρα, να ενοχληθούν μεταγενέστερα από οποιαδήποτε υπηρεσία ή αρχή του κράτους.
Παράλληλα, η ΠΟΜΙΔΑ επισημαίνει ότι δεν τίθεται θέμα «κατεδάφισής» τους, όπως έχει νομοθετηθεί ήδη από το 1977 με το άρθρο 22 παρ. 4 του ισχύοντος ΓΟΚ, Ν.1577/1985. Αλλωστε δεν είναι καν νοητή η «κατεδάφιση» νόμιμα δομημένου χώρου, που συμπεριλαμβάνεται στα εγκεκριμμένα σχέδια μιας οικοδομής.
Η ίδια διάταξη του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού του 1985, σημειώνει η Ομοσπονδία, εξαιρεί την αλλαγή χρήσης από κάθε άλλη συνέπεια, προσθέτοντας ότι καλύπτει απόλυτα και τη δυνατότητα έγκυρης μεταβίβασης των χώρων αυτών.
Συνεπώς δεν νοείται ύπαρξη ποινικών συνεπειών σε βάρος όλων των συμβαλλομένων, συμβολαιογράφων, δικηγόρων, μεσιτών, μηχανικών, που θα βασίζεται στο ότι οι ιδιοκτήτες των μεταβιβαζόμενων χώρων εφάρμοσαν ένα νόμο του κράτους.
Η ΠΟΜΙΔΑ καταλήγει λέγοντας ότι από τη στιγμή που θα εκδοθεί θετική γνωμάτευση από την Εισαγγελία του Αρείου Πάγου στο σχετικό ερώτημα του Συμβολαιογραφικού Συλλόγου, οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να δηλώσουν την αλλαγή χρήσης των χώρων ιδιοκτησίας τους στις αρμόδιες Πολεοδομίες.
Η ΙΣΧΥΟΥΣΑ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ ΧΡΗΣΗΣ ΧΩΡΩΝ
N. 1337/1983 “Επέκταση Σχεδίων-Οικιστικά-Αυθαίρετα».
Αρθρο 17 .- Νέα αυθαίρετα.
(Αρθρα 328,382 του κωδικοποιητικού διατάγματος από 14.7.99 ΦΕΚ Δ 580/27.7.99)
1. Τα αυθαίρετα κτίσματα ή κατασκευές εν γένει που ανεγείρονται μετά την 31.1.1983 εντός ή εκτός εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων ή οικισμών που υπάρχουν πριν από το έτος 1923 καθώς και όσα δεν εξαιρούνται σύμφωνα με το άρθρο 15 του νόμου αυτού κατεδαφίζονται υποχρεωτικά από τους κυρίους η συγκυρίους τους , έστω και αν έχει αποπερατωθεί η κατασκευή ή αν το κτίσμα κατοικείται ή χρησιμοποιείται με οποιοδήποτε τρόπο.
2. Εκτός από την κατεδάφιση επιβάλλεται:
α) πρόστιμο ανέγερσης αυθαιρέτου.
β) πρόστιμο διατήρησης αυθαιρέτου.
Ν. 1557/85 «Γενικός Οικοδομικός Κανονισμός»
Αρθρο 5. - Χρήση κτιρίων.
(Αρθρο 329 του κωδικοποιητικού διατάγματος από 14.7.99 ΦΕΚ Δ. 580/1999)
1. Δεν επιτρέπεται να μεταβάλλονται η σύμφωνα με την οικοδομική άδεια χρήση του κτιρίου ή μέρους αυτού και οι διαστάσεις των χώρων κοινής χρήσης χωρίς προηγούμενη σχετική άδεια της αρμόδιας πολεοδομικής υπηρεσίας, εφόσον η μεταβολή αυτή θίγει τις ισχύουσες πολεοδομικές διατάξεις. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροτοξίας και Δημόσιων Εργων καθορίζονται οι μεταβολές που δεν υπάγονται στην απαγόρευση αυτή.
2. Η παράβαση της προηγούμενης παραγράφου συνεπάγεται την εφαρμογή των διατάξεων για τις αυθαίρετες κατασκευές.
3. Σε κάθε πράξη μεταβίβασης της κυριότητας κτιρίου ή διακεκριμένης και αυτοτελούς ιδιοκτησίας επισυνάπτεται υποχρεωτικά εκτός από το κυρωμένο αντίγραφο της οικοδομικής άδειας που προβλέπεται στο άρθρο 17 παρ. 12 του ν. 1337/1983 (ΦΕΚ 33) και υπεύθυνη δήλωση του ν.δ. 105/1969 (σημ. ήδη 1599/1986), των δικαιοπρακτούντων για την τήρηση της παρ. 1 του παρόντος.
Η παράγραφος αυτή εφαρμόζεται για τα κτίρια, των οποίων οι οικοδομικές άδειες εκδίδονται μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου (σημ. 18.2.1986, ημερομηνία έναρξης ισχύος του ν. 1577/1985).
Aρθρο 22. - Οικοδομικές άδειες - Αυθαίρετες κατασκευές.
(Αρθρο 381 του κωδικοποιητικού διατάγματος από 14.7.99 ΦΕΚ Δ. 580/1999)
4. Κάθε αλλαγή της χρήσης κτιρίου ή τμήματός του κατά παράβαση του άρθρου 5 είναι αυθαίρετη. Στην περίπτωση αυτή εφαρμόζονται κατ` αναλογία οι διατάξεις του άρθρου 17 του ν. 1337/1983, όπως ισχύει, μόνο ως προς την επιβολή του προστίμου.
Νόμος 3775/2009 Περί φορολογικών θεμάτων, αλλαγής χρήσης χώρων κλπ.
Αρθρο 40 2. Ημιυπαίθριοι χώροι βάσει οικοδομικής άδειας που έχει εκδοθεί ή αναθεωρηθεί μέχρι 2 Ιουλίου 2009, σε περίπτωση μετατροπής τους σε κλειστούς χώρους επιτρέπεται να διατηρήσουν τη νέα χρήση τους, εφόσον αυτή δεν απαγορεύεται στην περιοχή του ακινήτου και υπό την προϋπόθεση των παρακάτω: (Ακολουθεί η διαδικασία δήλωσης και πληρωμής της εισφοράς).
Ε) Μετά την υποβολή των δικαιολογητικών των στοιχείων (α), (β), (γ) του εδαφίου Α αναστέλλεται κάθε διαδικασία επιβολής κυρώσεων. Τα παραστατικά εξόφλησης της εισφοράς προσκομίζονται στην πολεοδομική υπηρεσία η οποία τα καταχωρεί σε ιδιαίτερη στήλη στο τηρούμενο βιβλίο των αντίστοιχων δηλώσεων και βεβαιώνει την περαίωση της διαδικασίας στο αντίγραφο της δήλωσης που έχει χορηγηθεί στον αιτούντα. Μετά την εξόφληση της εισφοράς δεν επιβάλλονται πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης, ούτε οποιασδήποτε άλλης μορφής για τη διατηρούμενη νέα χρήση του ημιυπαίθριου χώρου. Επίσης δεν οφείλονται αναδρομικά οποιοιδήποτε φόροι για μεταβιβάσεις του ακινήτου, εισφορές φορέων κοινωνικής Ασφάλισης ή άλλες επιβαρύνσεις για την αλλαγή χρήσης που έχει συντελεστεί.
ΣΤ) Τα παραπάνω ισχύουν και για εκκρεμείς σε οποιοδήποτε στάδιο και διαδικασία σχετικές υποθέσεις. Τυχόν καταβληθέντα ποσά προστίμων δεν αναζητούνται.
Ζ) Σε περίπτωση μη υποβολής αίτησης και δήλωσης ή μη εξόφλησης της εισφοράς στο σύνολο της, ο χώρος υπάγεται στις διατάξεις περί αυθαιρέτων, τα δε πρόστιμα υπολογίζονται ως ακολούθως: .........
Αρθρο 41. 5. Υπέργειοι και υπόγειοι κλειστοί χώροι κτηρίου (όπως χώροι στάθμευσης, αποθήκες κ.λπ.) βάσει οικοδομικής άδειας που έχει εκδοθεί ή αναθεωρηθεί μέχρι 2 Ιουλίου 2009, σε περίπτωση αλλαγής χρήσης επιτρέπεται να διατηρήσουν τη νέα χρήση, εφόσον αυτή δεν απαγορεύεται στην περιοχή του ακινήτου, εφαρμοζομένων των διατάξεων της παραγράφου 2 του προηγούμενου άρθρου πλην του παραβόλου, το ύψος του οποίου ορίζεται σε 350 ευρώ.

ΤΡΙΜΙΝΤΖΙΟΣ : «ΣΩΤΗΡΙΟ ΤΟ ΜΕΤΡΟ…»

«Σωτήριο» χαρακτηρίζει το μέτρο της νομιμοποίησης των ημιυπαίθριων χώρων ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος για τον Πολεοδομικό Σχεδιασμό της Πόλης, Στάμος Τριμίντσιος και επισημαίνει:
«Νομίζω ότι για πάρα πολύ κόσμο το μέτρο είναι σωτήριο, γιατί υπάρχουν και έχουν καταγραφεί αυθαίρετα, πάρα πολλοί ημιυπαίθριοι χώροι που έχουν «κλείσει». Θα έλεγα ότι πρόκειται για ένα κοινωνικό πρόβλημα. Σε όλη την Ελλάδα πάνω από 2.000.000 χώρους. Φανταστείτε στην πόλη της Ξάνθης, έχουν κατασκευαστεί 1000-1500 πολυκατοικίες – σπίτια, αν πούμε μπορεί να είναι 10.000 ακίνητα χονδρικά το λέμε, το σίγουρο είναι ότι πρόκειται για 5.000 με 10.000 ακίνητα, που σημαίνει ότι θα γίνει τακτοποίηση για πολλούς ιδιοκτήτες. Έχει βέβαια ένα κόστος η όλη διαδικασία. Δεν έχει προβλήματα με ΙΚΑ, με εφορία, κλείνει το θέμα εκεί. Όσον αφορά στα κοινόχρηστα, γιατί πολλοί συμπολίτες μας μ’ έχουν ρωτήσει, αν είναι μια οικοδομή με 10 διαμερίσματα και έχουν όλοι από έναν ημιυπαίθριο, που λίγο πολύ έχουν όλοι, το ποσοστό των κοινοχρήστων δεν αλλάζει, μιλάω για την κατανομή της θέρμανσης, του ανελκυστήρα, της καθαριότητας κ.λπ. κι αν κάποιοι δεν έχουν κι έχουν κάποιοι άλλοι, θα ξαναυπολογιστούν».

-Ο νόμος θα πάει στο «ΣτΕ», μπορεί να προσβληθεί ως αντισυνταγματικός;
«Όλοι οι πολεοδομικοί νόμοι, όταν φθάνουν στο Συμβούλιο της Επικρατείας «ΣτΕ», στο 5ο τμήμα συνήθως, λίγο – πολύ κρίνονται αντισυνταγματικοί, αλλά περνάει μια 10ετία. Εάν ο πολίτης πληρώσει, δε μπορούν να ‘ρθουν τα δικαστήρια και να πουν άκυρη η πληρωμή… Δηλαδή και ο 1337 κρίθηκε ακατάλληλος απ’ το ΣτΕ και ο νόμος εκείνος εξαίρεσε την κατεδάφιση παλαιότερα που είχε εφαρμοστεί, νομίζω ήταν ο νόμος Τρίτση. Όλοι αυτοί εκπέσανε στο Συμβούλιο της Επικρατείας, αλλά κάποιοι πολίτες είχαν πληρώσει και έτσι έπρεπε να τακτοποιηθεί το πρόβλημά τους.
Η εμπειρία έχει δείξει, αν θυμάστε το σλόγκαν «δήλωσέ το να το σώσεις», όταν ο πολίτης έχει ένα νόμο σε ισχύ, ο οποίος δεν έχει εκπέσει, πληρώνει, τακτοποιείται, δεν μπορεί να ‘ρθει η πολιτεία και να είναι ανακόλουθη και να πει τώρα τα παίρνω πίσω. Νομίζω λοιπόν ότι λύνει χρόνια προβλήματα.
Γενικώς οι πολίτες είναι νομοταγείς. Όταν βλέπουν ένα νομοθετικό πλαίσιο που τους λύνει τα προβλήματα, ακολουθεί τους νόμους. Μπορεί να λέμε εμείς ότι είμαστε άναρχος λαός κ.τ.λ., τα εντεταλμένα όργανα της πολιτείας συνήθως ευνοούν αυτή την επιλογή. Στο συγκεκριμένο όμως, επειδή αφορά την ιδιοκτησία του καθενός, νομίζω ότι θα ‘ρθουν και θα τακτοποιήσουν την εκκρεμότητά τους αυτοί οι περισσότεροι. Προσωπικά πελάτες μου και διάφοροι συμπολίτες που με ρωτάνε έχουν πρόθεση κάποια στιγμή να το δουν το θέμα, εδώ η πολεοδομία του δήμου, ετοιμάστηκε και μάλιστα έχει εκδώσει και έντυπο του τι χρειάζεται για την όλη διαδικασία και πρόκειται για αρκετό «χαρτοβασίλειο».

-Ακούγεται ότι αυτή η προσπάθεια είναι μια πολιτική κίνηση της κυβέρνησης να λύσει τα οικονομικά της
«Κοιτάξτε η πολιτεία έχει πάρα πολλούς τρόπους να εισπράξει χρήματα: Αυξάνει τους έμμεσους φόρους, αυξάνει το φορολογικό συντελεστή, χίλια δυο μπορεί να επικαλεστεί… Το συγκεκριμένο θέμα όμως λύνει προβλήματα, πιστέψτε με, γιατί υπάρχουν πάρα πολλοί συμπολίτες μας, κάτοικοι της πόλης μας, του νομού, αλλά και όλης της Ελλάδας, που έχουν αυθαίρετες κατασκευές τέτοιου είδους, κλειστούς ημιυπαίθριους. Ξέρετε στην Ελλάδα, τα αυθαίρετα σαν σπίτια, υπολογίζονται πάνω από 3 εκατομμύρια… κι εδώ είμαστε Ξάνθη! Τα περισσότερα προβλήματα τα έχουμε στην παραλιακή ζώνη του νομού μας. Η Ανατολική Αττική όμως είναι χτισμένη στην πλειοψηφία της αυθαίρετα. Εγώ θα πρότεινα ανεπιφύλακτα – αν βέβαια το βαστάει και η τσέπη – να το τακτοποιήσουν οι πολίτες το θέμα αυτό, είναι προς το συμφέρον τους.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΥΛΙΚΙΑΝΟΣ


Δεν υπάρχουν σχόλια: