30/6/09

«Αντέχει» το ψωμί στην κρίση…

Ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΑΜΠΕΡΙΑΔΗΣ, ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΑΡΤΟΠΟΙΩΝ Ν. ΞΑΝΘΗΣ ΕΠΙΣΗΜΑΙΝΕΙ ΤΙΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΤΩΣΗ ΤΟΥ ΤΖΙΡΟΥ ΣΤΑ ΑΡΤΟΣΚΕΥΑΣΜΑΤΑ
«Ανθεκτικό» στις πιέσεις της οικονομικής κρίσης φαίνεται να είναι το ψωμί, που ο έλληνες δεν λέει να το.. αποχωριστεί, σε αντίθεση με άλλα αρτοσκευάσματα που χάνουν έδαφος και δεν είναι πρώτα στη λίστα της κατανάλωσης.
Ο Πρόεδρος των αρτοποιών Ξάνθης κ. Παναγιώτης Αμπεριάδης, μίλησε στη «Θ» τόσο για το θέμα της τιμής του ψωμιού, την κρίση στον κλάδο, όσο και για το αν ισχύει περίπτωση «καρτέλ» στην υπόθεση του αλευριού

-Κύριε Αμπεριάδη, έχουν μειωθεί οι πωλήσεις αρτοποιημάτων – ψωμιού και συναφών προϊόντων;
«Η κίνηση στο ψωμί δε μειώθηκε, εκεί που μειώθηκε αισθητά η κίνηση, είναι στα αρτοσκευάσματα, στα βουτήματα, στα ΚΕΪΚ, στα τσουρέκια κ.λπ.. Θα μπορούσα να πω ότι η μείωση στο ψωμί είναι πολύ ελάχιστη και αυτό πού οφείλεται; Παλιά οι οικογένειες το μπαγιάτικο το ψωμί την επόμενη μέρα, δυστυχώς και είναι αμαρτία, το πετούσαν. Τώρα, με την κρίση αυτή που μαστίζει την αγορά, το κρατούν, το κάνουν τόστ, το φρυγανίζουν και το τρώνε. Εκεί όμως, όπως προανέφερα, που είναι αισθητή η μείωση της ζήτησης γύρω στο 30-40%, είναι στα αρτοπαρασκευάσματα, στις τυρόπιτες, στις μπουγάτσες, στα σάντουϊτς κ.λπ.. Απ’ ό,τι μαθαίνω και απ’ το σύλλογο ζαχαροπλαστών κι εκεί η μείωση είναι αισθητή, στα γλυκά δηλαδή που είναι και συναφές επάγγελμα με αυτό των αρτοποιών. Πιστεύω πως ο ένας ίσως λόγος αυτής της μείωσης της ζήτησης να οφείλεται και στο γεγονός ότι τώρα είναι καλοκαίρι. Κάθε καλοκαίρι η κίνηση στην πόλη της Ξάνθης μειώνεται, ο κόσμος φεύγει στις παραλίες και στα χωριά. Εμείς όμως σκεφτόμαστε κάτι που θα μου επιτρέψετε να μη σας το αναφέρω σήμερα. Πιστεύω μέσα σε 15 μέρες να υλοποιηθεί. Πρόκειται για μία πρόταση που θα καταθέσουμε για τους ανέργους και για τους άπορους της πόλης μας. Αν δε μπορούμε να τους εξυπηρετήσουμε όλους, θα προσπαθήσουμε όμως 1000-1500 άτομα να τους πουλήσουμε ψωμί με μειωμένη τιμή».

-Πώς δικαιολογείται το σιτάρι να κοστίζει στο χωράφι 10 λεπτά και να φτάνει η τιμή του ψωμιού το 1 ευρώ και βάλε;
«Στον μόνο που δεν οφείλεται αυτή η αύξηση, είναι στον αρτοποιό. Οφείλεται στον αλευροβιομήχανο. Δυστυχώς, πριν χρόνια, είχαμε και εικονικές αυξήσεις, ενώ έκαναν οι μύλοι εισαγωγή από το εξωτερικό, ανέβασαν τις τιμές στα ύψη και ότι δημιουργήθηκαν τραστ μεγάλων μύλων, που μπορούν και ελέγχουν την αγορά… Εγώ δε σας κάνω καταγγελία αυτή τη στιγμή, απλώς βλέπω τι συμβαίνει, ο ένας με τον άλλο, οι μεγάλοι μύλοι έχουν ίδιες τιμές»…

-Θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για «καρτέλ» κε Αμπεριάδη;
«Είναι επικίνδυνο να το πω και δεν θέλω να το πω. Εκείνο που μπορώ να σας πω με σιγουριά είναι, ότι ο αρτοποιός αγοράζει ακριβά το αλεύρι και δυστυχώς η τιμή του ψωμιού δεν οφείλεται στο αλεύρι, οφείλεται σε όλα τα άλλα εκτός απ’ το αλεύρι. Εάν πάρουμε ποσοστό, θα πούμε ότι 50% η τιμή του ψωμιού οφείλεται στο αλεύρι και 50% και παραπάνω ορισμένες φορές, οφείλεται σε όλα τα υπόλοιπα έξοδα, όπως εργατικά, στη διακίνηση, στα πετρέλαια, στο ρεύμα. Δε μας ρώτησε κανένας πόσο ανεβαίνει κάθε χρόνο το πετρέλαιο, πόσο ανεβαίνει κάθε χρόνο η βενζίνη. Το ψωμί δεν πωλείται μόνο στους φούρνους, γίνεται και διακίνηση και σε πρατήρια. Εκεί το ψωμί θα μεταφερθεί μ’ ένα αυτοκίνητο, στο οποίο θα πρέπει για να το κινήσεις, να το γεμίσεις πετρέλαιο ή βενζίνη. Αυτές λοιπόν οι αυξήσεις των καυσίμων επιβαρύνουν το κόστος του ψωμιού. Μακάρι να υπάρξουν, αν μπορούμε να πούμε φθηνά άλευρα, να μπορέσουν και οι αρτοποιοί, - σας το λέω ότι οι αρτοποιοί της Ξάνθης θα το τολμήσουνε – να κατεβάσουν την τιμή. Υπάρχει σχολή αρτοποιίας στην Ξάνθη, είμαι καθηγητής και δεν μπορούμε να βρούμε εργάτες, υπαλλήλους ειδικευμένους, γιατί οι νέοι προτιμούν να δουλέψουν σ’ ένα ζαχαροπλαστείο γιατί δεν έχει νύχτα ή γιατί φοβούνται τη δουλειά του αρτοποιού γιατί είναι πολύ εξουθενωτικοί. Για να γίνεις αρτοποιός πρέπει να έχεις μεράκι, αν δεν έχεις καλύτερα να μη γίνεις. Αυτή τη στιγμή όσοι ακολουθούν το επάγγελμα, το ακολουθούν από οικογενειακή παράδοση. Ο παππούς στον πατέρα, ο πατέρας στο γιο κ.ο.κ.»

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΥΛΙΚΙΑΝΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: